הטיפ השבועי של מיכל יערון בנושא: הצורך בהישג מול הפחד מכישלון

מתוך אתר לעוף – lauf.co.il

שאלה שחוזרת על עצמה רבות היא, איך ישנם ספורטאים שהם בעלי אומץ לבצע מהלך עם סיכון ברגעים קריטיים במהלך תחרות או משחק. מה מביא שחקן להיות מספיק אמיץ לזרוק את הזריקה האחרונה על הבאזר או לבעוט את הפנדל הקריטי במהלך המשחק או להחלץ מאיפון רגע לפני שפגש את המזרן.  האם זו יכולת מולדת? האם זו יכולת נרכשת?

ישנו מושג בספורט שנקרא "ספורטאי קלאצ'". כמו בזינוק בעליה, בימים שנהגנו על מכוניות עם הילוכים, יש את הרגע המסוים שבו צריך להוריד את הרגל מהקלאצ' כדי שהאוטו יעלה ולא ידרדר. כך גם בספורט, צריך את הרגע הזה שאתה מבצע וזה מייצר עליה ולא ירידה.

אז מה דוחף את הספורטאי לעשות את המאמץ הנוסף הדרוש כדי להפוך להיות הצלחה מסחררת? פסיכולוגיית הספורט מציגה תאוריות שונות בנושא. אחת מהן היא התאוריה של מקלילנד, שדיבר על הצורך בהישג וציין את התפקיד של הפחד מכשלון כחלק ממימוש התכונה הנ"ל.

אנשים עם צורך בהישג גבוה מתפקדים טוב במצבי לחץ רוצים להימדד, מחפשים אתגרים, צריכים כל הזמן להגיע להישגים. הספרות מתווכחת אם זו תכונה מולדת או נרכשת, אין הכרעה חד משמעית.  כמו כן, בעבר חשבו שיש הבדל בין נשים לגברים, כך שגברים היישגיים יותר, אבל מחקרים הוכיחו שנשים לא פחות הישגיות . הדבר נמצא כשבחנו את תחומי ההצטיינות של נשים.

היכולת לממש את התכונה של צורך גבוה בהישג מושפעת ממשתנה נוסף הנקרא פחד מכשלון. אנשים בעלי פחד מכישלון גבוה, מונעים מחרדה שלא יצליחו ולכן נמנעים ממדידה. הם בדרך כלל יבחרו בתחומי חיים שאינם מדידים ולכן תכונה זו צריכה להיות ברמה נמוכה מאוד על מנת לאפשר לספורטאים להצטיין.

שילוב של שתי התכונות, כשהצורך בהשגיות גבוה ודוחף אותם לחיפוש אחר אתגרים והשגים ואילו הפחד מכישלון נמוך, כך שאינו מהווה גורם מפריע, הם האנשים בעלי יכולת גבוהה ב-money time.

אנשים שהם בעלי צורך בהישג גבוה אבל גם בעלי פחד מכישלון גבוה, יהיו אלו שתמיד נמצאים ליד, כמעט ואף פעם לא באמת מצליחים. הם כן יעזו ויחפשו אתגרים, יפגינו אומץ, אבל, הם מאכזבים, כי הפחד מביקורת כל כך גבוה אצלם שהוא גורם להם להיכשל. מנסים אבל לא מצליחים. הם יפתחו פחד מהצלחה.

האנשים שהם בעלי צורך הישג נמוך ואין פחד מכישלון, סביר להניח שלא יבחרו בעולם הספורט. הם מוצאים את האתגר והריגושים שלהם במקומות שאינם תחרותיים ובעקרון, גם לא זקוקים לריגוש גבוה. 

האנשים שהם בעלי צורך הישג נמוך, אבל הפחד מכישלון גבוה ומניע אותם בחיים, הם אנשים מאוד מתוסכלים. מצד אחד יחפשו אתגרים אבל ימנעו ממדידה. הם שאפתנים אבל מפחדים להיכשל. אילו הם שחקני האימונים.

אין ספק שמאמנים וקהל אוהבים ספורטאים בעלי צורך גבוה בהישג ופחד נמוך מכשלון. אילו הספורטאים שבשבילם הספורט קיים!!!

 

באתר לעוף ניתן למצוא טיפים נוספים